Huisje gehuurd en het echte werk... - Reisverslag uit Auckland Park, Zuid-Afrika van Maarten Angenent - WaarBenJij.nu Huisje gehuurd en het echte werk... - Reisverslag uit Auckland Park, Zuid-Afrika van Maarten Angenent - WaarBenJij.nu

Huisje gehuurd en het echte werk...

Blijf op de hoogte en volg Maarten

21 April 2014 | Zuid-Afrika, Auckland Park

Jawel!
Echte werk is eraan gekomen.
Moet zeggen dat het behoorlijk saai is om de hele dag op kantoor te zitten, maar vanaf volgende week gaan we het iets drukker hebben.
Sinds een week heb ik een eigen huisje samen met een collega. Super relaxte plek (Auckland Park, Melville.. zoek maar op) maar op 2 bedden en
een keuken na staat er nog niets in.
Eerste week daar echt kut geslapen (en dat is nog een uderstatement). Al ons geld zat in de huur en borg.
Nadat we voor het huisje het contract hadden getekend zijn we de stad ingegaan opzoek naar een luchtbed...
Na 200 winkels eindelijk 1 gevonden bij een charityshop. Toen maar even pilsje gepakt, want we waren het lopen aardig zat.
Uiteindelijk weer teveel lopen lullen met mensen, waardoor we het niet meer gingen halen naar de supermarkt (waar ze ook luchtbedden verkopen op 5 min afstand.. Leuk als
je de buurt nog niet helemaal kent)
Eerste nacht met zn 2en op een twijfel luchtbedje met al onze kleren aan (we hadden nog geen deken) gaan slapen, zover je op zo een ding kan slapen...
Volgende ochtend blijkt dat k*t ding lek te zijn. Fijn!
Nog geprobeerd te plakken etc maar dat schoot ook voor geen meter op.
Ander luchtbed gekocht in de supermarkt, geld nagenoeg op... Maar we hebben onze eigen plek!
Het wachten was op een lening via werk om een normaal bed te kopen, maar dat duurde een weekje.
Dus na een week op de grond te hebben geslapen met al de kleertjes aan in een koud huis (ja het is hier koud 's avonds met enkel glas en tegels ipv vloerbedekking of hout)
was ik nog nooit zo blij geweest met een normaal bed:)
Nu zijn de boodschappen gedaan, het bed gekocht en de buskaart opgewardeerd (geld weer op) en is het weer wachten op salaris. Studentenleven 2.0
Maar nogsteeds klagen we niet.. Zeker niet want het weer overdag is nogsteeds heerlijk en we hebben hele plannen hoe we het huis gaan inrichten. (t is een bungalow trouwens.. zo groot is het nou ook niet)
Nog wat meegemaakt? Zeker! Van het weekend oud Joburg ingegaan. Veel hoge en vervallen gebouwen waar je echt geen 1 blanke tegenkomt. Het was dus aapjes kijken voor die mensen daar toen we door de buurt heenliepen.
Echt IEDEREEN staart je aan met een blik van what de fuck doet een blanke toerist hier?!? en de buurt is 1 grote shoppingmall. Straten bezaaid met mensen, winkeltjes, straatverkopers en zwervers.
Nog een afrikaanse straatdans gezien, compleet in bijpassende klederdracht (lees: geen BH:D), dans en grote drums. Tijdens het kijken probeerde iemand me te zakkenrollen... Kon alleen maar lachen toen ik een hand in me achterbroekzak voelde
wetende dat er alleen maar een stukje plastic inzat en een opgerookte sigaret..
Uiteindelijk verder gelopen en me verbaasd over de grote verschillen in verschillende delen van de stad. Hier en daar een winkeltje bekeken met heerlijke etens- of pisgeuren en de zwerver van me afgeslagen die weer geld moesten hebben.
Busje terug gepakt.. Nouja terug.. Blijkt de verkeerde bus te zijn waardoor we de hele buurt alsnog hebben bekeken en geen idee hadden waar we uiteindelijk uitgestapt waren.
Toch nog de goede bus gevonden en weer thuis gekomen.
Dag erna dachten we naar het park te gaan.. Is uiteindelijk een mooie wandeling geworden door de buurt waar veel te veel dikke huizen staan.
Na 2 uur lopen supermarkt gevonden, biertje gehaald en op de stoep lopen drinken. Aangesproken door een niet al te snuggere vent die dacht dat ik Jezus was (of dat jezus in kaapstad zat.. snapte niet veel van wat ie zei)
Doorgelopen uphill (beenspiertjes trainen!) en toch maar eens de weg gevraagd. Toch was de wandeling niet voor niets, want he hebben nog mooie foto's kunnen maken.
Internet is even schaars, maar dat komt later nog wel. Eerst maar eens het huisje inrichten en wat meer mensen leren kennen hier.
Al een aanbieding gekregen om een keer naar swazi(swasi/Zwasi?)land te gaan en een keer naar mozambique op de vrachtwagen! Maar dat komt over een halfjaartje wel.
Grappig hier is ook dat mensen veel in angst leven. Bijna elk huis lijkt op een fort met hoge muren en electrisch hekwerk.. Allemaal luxe minigevangenissen.
Misschien ook niet zo heel raar omdat er ook wel iets kan gebeuren natuurlijk.. Lig je in bed, hoor je ineens 2 geweerschoten en 5 min later sirenes en de hele toestand.. Achja lag toch al in me bedje...
Gelukkig zijn we niet zo heel bang aangelegd op het moment want het kan natuurlijk overal gebeuren.
Nu maar eens van het laaste vrije dagje genieten in het zonnetje in de mooiaangelegde tuin en kijken waar het schip verder strand...
Geen geld meer voor pils, dus dan maar met een kop thee.. Proost!

• 23 April 2014 - 20:03

Alex:

Hahaha wat een verhaal!! Klinkt te gek Maart!! Wat een ervaring joh, kan zo een film
    van gemaakt worden joh!!
    Hoop dat de geld crisis een beetje goed komt na je salaris